Tekstvak:

oordeel van de geschiedenis helder. Zij, en hun medestrijders kozen, en zij hebben goed gekozen.

 

GEDICHT

We willen begrijpen. Zoals het werkelijk is gebeurd, willen we weten. De waarheid kennen! Het waarom! Bestaat de waarheid wel? Het minste dat we moeten hebben, is een beeld. De Jong deed een poging. Anderen breken dat beeld nu af, bouwen aan een ander.

De vraag is, of de mens van 2007 een beter beeld heeft van de oorlog dan degene die toen leefde. Zeker, hij heeft een perspectief, kan overzien. Dat is een voordeel. Tegelijk levert hij in, want de afstand wordt steeds groter. Wat gebeurt, is dat het verhaal steeds wordt herschreven. Geen idee van wat er overblijft. “Het beeld vergruist”, zei de historicus en socialist, Jan Romein allang geleden.

 

Mei 1940/1945 – mei 2007. In zijn cel dichtte Jan Campert, Het lied der Achttien Doden. In 1940 kende niemand hen. Zij gaven hun leven. In 1960 waren het helden. Hoe zit dat nu? Wie kent de namen nog? Al is her maar één? Zijn zij voor ons wel meer dan een mooi gedicht?

 

“Eerst was er de oorlog. Toen kwam het verhaal. Het verhaal maakte de oorlog nog erger”. 

Alsof  De Jong geen oog had voor de nuance. “Onzin”, meent NIOD-medewerker David Barnouw. Niettemin is De Jong zo verdacht dat de Volkskrant en het NRC in april vorig jaar nog, een prominente plaats inruimden voor een amateur-historicus die beweerde dat De Jong weten-schappelijk bedrog pleegde. ‘Geschiedschrijving over jodenvervolging vervalst’, kopte de Volkskrant. De Jong zou bewust verzwegen hebben dat Nederland al voor 1942 op de hoogte was van het lot van de joden, een mythe in standgehouden. Het was een hype, twee dagen lang. Daarna, nooit meer van gehoord. Maar misschien had het een doel.

 

WERELDVREEMDE

De Jong mag hebben afgedaan, als hij oordeelt, het heeft over goed en kwaad, is hij geen wereldvreemde. Achteraf mag het in twijfel worden getrokken, maar velen wisten al včr voor de oorlog dat Hitler en de nazi’s niet deugden. De rector magnificus van de Leidse Universiteit, prof. Cleveringa, gaf er blijk van, toen hij in september 1940 protesteerde tegen de uitsluiting van joodse collega’s. Titus Brandsma was onbuigzaam. Gerrit van der Veen, Johannes Post, Theo Dobbe, Joop Westerweel, Hannie Schaft, de Achttien  Doden. Naar verhouding waren het er misschien niet veel. De motieven zullen verschillen. Nare mensen waren het misschien, die fouten hebben gemaakt. Was er toeval? Zolang wij tegen rassenmoorden zijn, tegen dictatuur, grof geweld, vandalisme van het ergste soort, is het

 

 

 
Tekstvak: ACTUEELTekstvak: CONTACTTekstvak: COLOFONTekstvak: ARCHIEFTekstvak: SITE MAP

Tekstvak: LINKS

Tekstvak: DEBAT

ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN COPYRIGHT 2005 GJ RITMEESTER