De
muziek uit Engeland en ook de Verenigde Staten is nauwelijks nog ver-nieuwend.
Het is vaak meer van hetzelfde. Bovendien is de houdbaarheid zo beperkt dat
talent nauwelijks nog tijd heeft om te rijpen. Voordat het eerste lied goed
en wel is uitgeklonken, is de ster alweer dalende. Omdat
onze focus vooral transatlantisch is gericht, reageert de markt als
zodanig. We worden overvoerd met songs vanuit de Angelsaksische gebie-den,
en niet alleen via de traditionele kanalen als de muziekwinkels, maar zeker
ook via het internet. Downloaden van muziek maakt het ons makke-lijk snel
kennis te maken met de allernieuwste trends. Maar juist omdat we onze blik zo eenzijdig richten op
Engeland en de Vere-nigde Staten krijgt de muziek uit andere landen
nauwelijks aandacht. En dan heb ik het nog niet eens over de muziek die in
Afrika wordt gemaakt, nee, veel dichter bij…noemt u mij nog eens een cd die
in Frankrijk is uitgeko-men? Een
album van nu? Nee…, u weet het niet, geen wonder ook, want we hebben er geen oor meer voor. In de jaren zestig en zeventig maakten Franstalige
artiesten nog furore in Nederland. Ik noem een man als Julien Clerc. Maar
wist u dat Michel Sar-dou , de man van Une Fille Aux Yeux Clairs uit 1973,
een nieuwe cd heeft gemaakt, of had u vernomen dat Michel Fugain, toch ook
niet de eerste de beste, zopas de cd Bravo et Merci heeft uitgebracht? U
weet het niet, net zo min als u weet wie Ridan is, of Christophe Maé. We
draaien de platen niet. En dat is zo onterecht! Neem Céline Dion op haar
nieuwste album D’ Elles. Zo leidt
ze één van de chansons op de cd in, met het voorlezen van een brief, geschreven
door George Sand (Frans schrijfster in de 19e eeuw) gericht aan Alfred de
Mus-set (Frans schrijver, geliefde van Sand). Zoals Céline Dion dat doet…de
harts-tocht die hoort bij de relatie tussen Sand en De Musset…… dat moment
alleen al, doet je steeds opnieuw naar het album verlangen. Dat was Frankrijk. Dan Italië. Kent u Tiziano Ferro, of Biagio Antonacci
of Gianni Nannini? Af en toe druppelt er een plaatje uit op een Nederlandse
draaitafel. Of Alejandro Sanz uit
Spanje, Herbert Grönemeijer, Roger Cicero uit Duitsland? Stuk voor stuk
artiesten die voortreffelijke muziek maken. Cultuur,
muziek uit andere landen, geeft de mogelijkheid onze horizon te verbre-den.
We hebben twee jaar nee gezegd tegen een Europese grondwet, uit een soort
angst voor een grote ondoorzichtige staatsvorm. Ik heb juist vňňr gestemd om-dat mij het verstandiger lijkt
dat je de ramen en deuren van je land wijd open zet. Laat de cultuur uit
andere windstreken maar naar binnen waaien. Dat maakt je sterker. Het vult
je cultuur aan. En juist die wens om dat te doen.., zou die geen deel moeten uitmaken van
onze identiteit? FRITS SPITS . ALLE RECHTEN
VOORBEHOUDEN COPYRIGHT 2005 GJ RITMEESTER
MARKT
WINDSTREKEN