ANWB stelt automobilist gerust
“Duitsland is de bescheidenheid voorbij”, opent het NRC Handelsblad. Het land eist, aldus de correspondent, zijn plaats op in de eredivisie van de nationale staten, naast de Verenigde van Staten, China en Rusland. Binnen de Europese Unie moet het Duits zijn gerechtvaardigde plaats krijgen naast het Engels en Frans. Verder spreekt het vanzelf dat de machtigste en succesvolste lidstaat van de Europese Unie vasthoudt aan zijn beproefde anti-inflatiemedicijn tegen de economische crisis.
Dit, naar aanleiding van het coalitie-akkoord tussen de beoogde regeringspartijen, CDU/CSU en SPD, voor een derde periode Angela Merkel. Een akkoord dat pas definitief is als de SPD-leden ermee hebben ingestemd. Overigens verschillen de partijen op tal van punten, maar wat betreft Europa zijn zij het volledig eens: Geen sprake van een Europese federatie. Geen politieke unie. Geen podium voor Guy Verhofstadts wilde plannen. Geen experimenten met de euro.
Intussen ligt de twintigste eeuw ver achter ons. Vinden wij Nederlanders de oosterburen erg aardig, democratisch en betrouwbaar. Duitsland is het lievelingsvakantieland. De betrekkingen lijken van roestvrij staal. De constatering dat Europa behoorlijk Duits dreigt te worden, ontlokte de relativerende verzuchting: “So what”?
Toen gooide de nieuwslezer het volgende de ether in: “Duitsland voert een tolheffing in voor de autobaan”. Zelfs dàt verstoorde niemands goede zin. Want de ANWB reageerde direct: “Protest. Discriminatie. Dit staan wij niet toe”. Meer had de Nederlandse automobilist niet nodig. Want hij weet hoe machtig de organisatie is.