Ongeluk? Of toch een aanslag?
Eigenlijk was het uitgesloten. Want had de co-piloot van de boven de Sinaї-woestijn verongelukte Russische Airbus 321, vlucht 9268 Sharm el Sheik-Sint Petersburg, zijn vrouw niet gezegd dat het toestel er één met veel gebreken was? En zo goed stond de vliegtuigmaatschappij Metrojet nou ook weer niet bekend. Waarmee de 224 slachtoffers wel verklaard leken.
Niettemin eiste de Islamitische Staat de verantwoordelijkheid voor het ongeluk op. “De aanslag”, aldus de verklaring, “is een vergelding voor de Russische bemoeienis in Syriё”. Maar experts verwezen de IS-verklaring vrijwel direct naar het Rijk der Fabelen, want weliswaar zijn in de Sinaї aan IS gelieerde opstandelingen actief. Zij beschikken niet over raketten die een afstand van tien kilometer kunnen overbruggen.
Intussen zijn andere experts druk doende met het onderzoek van de zwarte doos. Persbureaus melden dat geluiden zijn geregistreerd die niet bij een vliegtuig horen. De Amerikaanse zenders NBC en ABC weten van betrouwbare, maar anonieme bron dat infrarood-onderzoek lichtflitsen signaleerde die kunnen wijzen op een bomaanslag. “Hoewel”, voegen zij eraan toe, “het kan ook gaan om een ontplofte brandstoftank of heel iets anders”.
“Misschien is het toch een aanslag”, oppert de Frankfurter Allgemeine Zeitung die erop wijst dat de veiligheidsvoorzieningen op het vliegveld van Sharm el-Sheik nauwelijks aan de internationale maatstaven voldoen.
Een aanslag? Een ongeluk, te wijten aan achterstallig onderhoud? Toch benieuwd waartoe de Russische president Vladimir Poetin besluit. Maar als ik hem was, zou ik voor het ongeluk kiezen.