ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN © 2005 GJ RITMEESTER

 
Tekstvak:

 

Niet alle dagen zijn zo bijzonder. Meestal heeft de mens wel genoeg aan wat hij hoort en ziet. Al die regels! Met name jongeren zijn daar niet meer aan gewend.

 

TWEE BENEN

Van de krant mag worden aangenomen dat hij met twee benen in de maatschappij staat, maar de krantenmakers doen alsof hun neuzen bloeden, terwijl de werkelijkheid hen heeft achterhaald. Onbegrijpelijk is het eigenlijk, hoe weinig het product krant in de loop der jaren is veranderd, inhoudelijk en uiterlijk. Toegegeven, het pak papier wordt steeds dikker. De krant van 2004 wil immers alles aanbieden: een terreuractie, een  ramp, een voetbalwedstrijd, een vakantiereis, de inrichting van het huis. De kleurenfoto heeft zijn intrede gedaan, maar het is opvallend hoe zuinigjes de krantenmakers daarmee omgaan. Het aanzicht van de krant is er in elk geval nauwelijks door aangetast. Het taalgebruik is aangepast, het lettertype gemoderniseerd, maar alleen de fijnproevers van de nuance hebben oog voor dat soort veranderingen. Massaal gaan alle kranten nog steeds op de knieën voor Oranje. De krant wil een lezerswarenhuis zijn. Vroeger was het niet anders.

 

Wat zijn de mogelijkheden voor een nieuwe krant? “Redacties zijn zo conservatief”, verklaarde een directeur van de uitgever VNU onlangs. VNU is een grote beursgenoteerde uitgever die haar krantenpoot een paar jaar geleden heeft afgestoten. De winstmarges waren de uitgever te klein. De verslaggever vroeg helaas niet door. Dan had hij wellicht gehoord dat kranten zich beter kunnen specialiseren, niet langer moeten proberen iedereen tevreden te stellen. Immers, de kranten die het redelijk doen, zijn de kranten die zich richten op een specifieke doelgroep, kranten die zich specialiseren. Ondernemers zijn nogal gewild. De vrouw is een doelgroep waaraan bladenmakers uitbundig aandacht besteden. Ach, welke doelgroep wordt al niet bediend? Al met al lijkt de krantenmarkt meer dan verzadigd. Zelfs zijn er gratis kranten. Tabloids raken in. Waarom, waarom in godsnaam, nog een nieuwe krant? Acht krantentitels worden samengevoegd. Is de markt niet uitgeput?

 

 

Een krant,

       om lief te hebben

 

Is de krant ouderwets? Uit de tijd? Overbodig? Die vraag klinkt de afgelopen 25 jaar met de nodige regelmaat. Het antwoord ook: Nee.

Hebben de neezeggers gelijk? Het hangt er maar vanaf. Zoveel is zeker, de krant als nieuwsbron heeft zijn beste tijd gehad. Bestaat zij überhaupt nog wel? De concurrentie is zo groot, zo snel. Op het moment dat het dagblad in de bus ligt, hebben televisie, radio en het internet de lezer allang op de hoogte gebracht van de feiten. Experts hebben het nieuws geduid van vele kanten. Een vliegtuig vliegt ’s ochtends op 11 september 2001 het World Trade Center in. De krant komt er 20 uur later mee. De paus dood. De krant moet 48 uur wachten. 

Dan dient zich de verrassing aan. De dag erna wordt een record aantal kranten verkocht. Blijkbaar is er een enorme behoefte. Maar van de andere kant, een jaar heeft 365 dagen.

 
Tekstvak: ACTUEELTekstvak: CONTACTTekstvak: COLOFONTekstvak: ARCHIEFTekstvak: SITE MAP

Tekstvak: LINKS

Tekstvak: DEBAT