Niet
alle dagen zijn zo bijzonder. Meestal heeft de mens wel genoeg aan wat hij
hoort en ziet. Al die regels! Met name jongeren zijn daar niet meer aan
gewend.
TWEE BENEN
Van
de krant mag worden aangenomen dat hij met twee benen in de maatschappij
staat, maar de krantenmakers doen alsof hun neuzen bloeden, terwijl de werkelijkheid
hen heeft achterhaald. Onbegrijpelijk is het eigenlijk, hoe weinig het
product krant in de loop der jaren is veranderd, inhoudelijk en uiterlijk.
Toegegeven, het pak papier wordt steeds dikker. De krant van 2004 wil
immers alles aanbieden: een terreuractie, een ramp, een voetbalwedstrijd, een vakantiereis, de inrichting
van het huis. De kleurenfoto heeft zijn intrede gedaan, maar het is
opvallend hoe zuinigjes de krantenmakers daarmee omgaan. Het aanzicht van
de krant is er in elk geval nauwelijks door aangetast. Het taalgebruik is
aangepast, het lettertype gemoderniseerd, maar alleen de fijnproevers van
de nuance hebben oog voor dat soort veranderingen. Massaal gaan alle
kranten nog steeds op de knieën voor Oranje. De krant wil een lezerswarenhuis
zijn. Vroeger was het niet anders.
Wat
zijn de mogelijkheden voor een nieuwe krant? “Redacties zijn zo
conservatief”, verklaarde een directeur van de uitgever VNU onlangs. VNU is
een grote beursgenoteerde uitgever die haar krantenpoot een paar jaar geleden
heeft afgestoten. De winstmarges waren de uitgever te klein. De
verslaggever vroeg helaas niet door. Dan had hij wellicht gehoord dat
kranten zich beter kunnen specialiseren, niet langer moeten proberen
iedereen tevreden te stellen. Immers, de kranten die het redelijk doen,
zijn de kranten die zich richten op een specifieke doelgroep, kranten die
zich specialiseren. Ondernemers zijn nogal gewild. De vrouw is een
doelgroep waaraan bladenmakers uitbundig aandacht besteden. Ach, welke
doelgroep wordt al niet bediend? Al met al lijkt de krantenmarkt meer dan
verzadigd. Zelfs zijn er gratis kranten. Tabloids raken in. Waarom, waarom
in godsnaam, nog een nieuwe krant? Acht krantentitels worden samengevoegd.
Is de markt niet uitgeput?