op
wat hij eerder in gang heeft gezet. De instrumenten die hij gebruikt , een
dwarsfluit, een ritme-machine, een vibrafoon , een trompet hier en daar,
spinnen zijn stem in een web van geluid. Spinvis. Zijn naam is een teken.
Kom In De Cockpit, de tweede track van het
nieuwe album, is een mooi voorbeeld van wat Spinvis bewerkstelligt. Een
welhaast psychedelische reis naar een wereld die de wereld die we kennen
weliswaar deels overlapt , maar ook één die er slechts aan grenst. Spinvis zingt
aan de oevers van de tijd en laat ons de tijd vergeten. De tijd is bij
Spinvis niet chronologisch meer. Ready-Mades
dwarrelen door de liedjes heen als zijn het bloesemblaadjes op een
lentedag. Ik vind het werkelijk prachtig. Het is meer dan popmuziek, het is
audiokunst. En wat vooral zo bijzonder is: het is eigen. Niemand doet het
zo als hij. Spinvis, inmiddels gevierd als podiumartiest, gaat zijn eigen
gang. Trends zijn hem vreemd. Hij hoort nergens bij. Hij is zijn eigen
stroming.
HUGO CHASTANET
Dat laatste zouden we ook kunnen zeggen van die
artiest uit Frankrijk Hugo Chastanet . Zijn stem doet denken aan die van
Spinvis. Hij heeft ook dat fluisterende, dat mysterieuze , dat onwerkelijke.
Zijn muziek , zijn arrangementen zijn wat concreter, zijn teksten
daarentegen kunnen wat vervreemding betreft wedijveren met die van de man
uit Nieuwengein. En de sfeer…de sfeer is Spinvis. Het intro van Le Gout de Toi had zo van de
Nederlander kunnen zijn ,
net als wat
misschien wel het indrukwekkendste nummer is van het