Tekstvak:

Andere landen ontwikkelen eigen muzikale cultuur

 

MARKT IS OVERVOERD MET BRITS-AMERIKAANSE SONGS

 

 

Toen ik dit jaar naar het Eurovisiesongfestival keek viel me op dat  in veel , vooral Oostbloklanden, een opvallende voorkeur bestaat voor ouderwetse, lekkere, stevige hardrock. Ik geloof dat het de IJslander Eirikur Hauksson was, die wat mij betreft, wel het meest deed denken aan de rock van vroe-ger. Lange, vlassige, blonde haren en een zwart leren pak en een perfor-mance die je eerder in een Rockpalast zou verwachten dan op de feestvloer van het Eurovisie Songfestival. En de IJslander was niet de enige.

 

Ik herinner me ook Verka Serdouchka uit Oekraďne die met een kunstzinnige act spotte met alle regels die tot nu toe op het festival golden. De Europese muziek wordt niet langer gedicteerd vanuit Engeland of de Verenigde Staten. Landen ontwikkelen een eigen muzikale cultuur en tonen die met trots.

En wat doen wij…wij protesteren tegen vermeende vriendjespolitiek als er gestemd wordt. Het zou beter zijn om ons vaste camerapunt wat vaker te verlaten. Er bestaat meer dan onze Angelsaksische focus.

 

 

 

Natuurlijk is onze muziekcultuur sterk bepaald door wat er in de Verenigde Sta-ten en Engeland bedacht is. Dat is niet zo raar. Dat heeft ook veel te maken met de Tweede Wereldoorlog. Na vijf jaar van Duitse terreur wendden wij ons af van alles wat uit het oosten van Europa vandaan kwam , om te beginnen van de muziek uit Duitsland die juist voor de oorlog in Nederland razend populair was.

 

THE BEATLES

We omarmden na 1945 de Amerikaanse muziek, we zongen mee met The Andrew Sisters, we droegen Doris Day op handen, we kochten net zo’n hoed als Frank Sinatra en de koperkleur van het orkest van Glenn Miller liet nog jarenlang de herinnering aan de geallieerde zege opklinken uit de trompetten. En naast de muzikale American dream die ons inspon, speelde natuurlijk ook de opkomst van de rock and roll een voorname rol. Die zette de hele muziekwereld danig op zijn kop. Elvis Presley werd een wereldster.

 

En na Presley, ach het verhaal is al zo vaak verteld, kwamen The Beatles natuur-lijk. Was de komst van de rock and roll al een aardverschuiving, de muziek van The Beatles betekende een revolutie. De vier mannen uit Liverpool ontwikkel-den een sjabloon waar ook de bands van nu nog gebruik van maken. Luister maar naar de Arctic Monkeys, naar The Kaiser Chiefs, of naar Oasis. In feite doen ze niets nieuws. Wat ze doen, is goed, maar het is nauwelijks nog verrassend te noemen, het is even energiek als The Beatles waren, maar veel en veel minder melodieus en muzikaal minder verrassend.

 

 

 

.

 

 

 
Tekstvak: ACTUEELTekstvak: CONTACTTekstvak: COLOFONTekstvak: ARCHIEFTekstvak: SITE MAP

Tekstvak: LINKS

Tekstvak: DEBAT

ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN COPYRIGHT 2005 GJ RITMEESTER